Gezamenlijke droom familiepastoraat Parochie Heilige Oda

Binnen onze parochie heeft het kinderteam een droom geformuleerd. We gebruiken deze droom voor de ontwikkeling van ons familiepastoraat.

We vinden dat iedereen welkom is
We zijn een gemeenschap waarin jong en oud bij elkaar komt om samen te groeien in het geloof en naar elkaar. We vinden het belangrijk dat je weet dat je welkom bent. Iedereen mag er zijn zoals hij of zij is. Je bent goed zoals je bent: druktemaker of spiritueel. We zijn uitnodigend naar elkaar. Dit betekent dat je gast mag zijn. En dat je ook in het familiepastoraat mee mag helpen. Wil je dat? Dan krijg je daar hulp bij.

We respecteren iedereen
We leven uit dezelfde bron, namelijk die van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Je kunt vrij over het geloof en maatschappelijke onderwerpen praten. Verschillen we van gedachten of opvattingen? Dan veroordelen we elkaar niet. We groeien samen in het geloof door te leren en te beleven. We vertrouwen en helpen elkaar. We leggen elkaar daarbij geen druk op. De sfeer is ontspannen, leuk en gezellig.

We organiseren activiteiten voor ieder kind
De opzet van de activiteiten is eenvoudig. De kinderen maken op een speelse manier kennis met Jezus en de kerk. Ze zijn er, omdat het fijn is om bij Jezus te horen. En beleven wat Jezus voor hen kan betekenen, zonder dat dit voelt als een verplichting. Dit betekent bijvoorbeeld dat iedereen lekker vrij mag zingen of juist in stilte mag luisteren naar liedjes en verhalen. En dat jonge kinderen mogen spelen en knutselen. De activiteiten voor de oudere kinderen zijn wat uitdagender.

We besteden aandacht aan geloofsvorming voor ouders
We vinden het belangrijk dat ouders ook tijd hebben voor geloofsverdieping. Dat ze even kunnen onthaasten, geloven en bewust zijn. Zich gedragen voelen, niet alleen staan en erop mogen vertrouwen dat de Heer zal helpen in de weg van de kinderen en het gezin. Ouders kunnen bij vieringen en activiteiten zijn, zonder dat ze daarbij organisatorische taken hoeven te vervullen.

We verdelen de taken
We organiseren op vaste momenten en hetzelfde tijdstip activiteiten voor het hele gezin. Ook voor de ouders. Taken worden gelijk verdeeld onder elkaar. Dit betekent ook dat activiteiten door wisselende deelnemers worden georganiseerd. Hierbij helpen we elkaar en maken we gebruik van elkaars talenten.

We willen elkaar ontmoeten tijdens familievieringen
De familievieringen worden goed bezocht en mensen zijn vrolijk. Er is muziek die mooi is voor iedereen: jonge kinderen, tieners en ouders. Je kan en mag met de liedjes meezingen als je dat wil. Hier en daar hoor je wat kindergeluiden. Daar kijken we niet raar van op. Dat is en voelt fijn. De viering is makkelijk te volgen en iedereen mag komen. We voelen er ons thuis, geliefd en gekend.