Mariabedevaart naar ’s-Hertogenbosch

Door Anita en Toon Bekkers
Afgelopen zondag 12 mei liep een groep wandelaars, parochianen, van de Martinuskerk in Rooi naar de Sint-Jan in Den Bosch de jaarlijkse bedevaart. Uiteraard was de start lekker vroeg. Om 05.00 uur ’s morgens kreeg de groep de pelgrimszegen van kapelaan Harold van Overbeek waarna de wandeling begon. Via de Neul naar de Ollandseweg en zo voor een momentje voor eigen intentie en een kaarsje naar de kapel in Olland. Verder door naar de Boxtelseweg richting Gemonde voor een korte koffiestop bij de familie Vos. De ontvangst was hartelijk op dit vroege tijdstip en de koffie rook en smaakte goed.

Vervolgens liep ons gezelschap richting Sint Michielsgestel en zo door naar Den Bosch.

De stad was rijkelijk versierd voor de Meimaand – Mariamaand. Vele blauwwitte vlaggen versierden het centrum van Den Bosch. Even na half 10 liepen we dan de kerk in voor een mooie, sfeervolle dienst in de Sint-Jan. We hadden een mooie plek in het middenschip van de Sint-Janskathedraal verworven via de broederschap. Het was ook leuk dat plebaan Vincent Blom en diaken Wilchard Cooijmans voorgingen in de viering.

Na afloop ontmoetten we nog meer parochianen die voorheen ook de bedevaart mee gelopen hebben maar nu op de fiets naar Den Bosch waren gereisd. Wellicht is het een idee om volgende keer twee groepen te formeren: een groep met wandelaars en een groep met fietsende bedevaartgangers.