Sint-Jozefviering dinsdag 19 maart

Door B. van de Mortel, pastoor

De officiële lente is begonnen en de Veertigdagentijd is alweer een tijdje bezig. Een periode waarin wij ons mogen herbezinnen op onze band met de Heer. Een periode van eenvoud waarin wij toegroeien naar de viering van Pasen; lijden, sterven en verrijzen van de Heer. Kenmerkend voor de dagelijkse missen is dat de devotie van de heiligen in deze periode wat naar de achtergrond verschuift. Iedere Mis in de Veertigdagentijd heeft zijn eigen gebeden en lezingen, zijn eigen thematiek die de Kerk wil vasthouden.

Toch onderbreken we op 19 maart de sobere Veertigdagentijd graag om het hoogfeest te vieren van de heilige Jozef. Vooral in een vastentijd is het lekker katholiek om er toch wat onderuit te komen en een reden te hebben om te feesten. Bij sint Jozef, bruidegom van de Maagd Maria, zijn we daarbij aan het juiste adres. Jozef is toch niet de geringste van de heiligen. De hele maand maart, de eerste maand van de lente, is eigenlijk aan hem toegewijd. Zoals de meimaand natuurlijk ook bekend staat als de Mariamaand. De heilige Jozef staat bekend als patroon van de het gezin en beschermer van de Kerk. Als voedstervader, pleegvader van Jezus, droeg hij zorg voor het kind en zijn Moeder. We kennen wellicht de kerstverhalen waarbij Jozef laat in de avond een verblijf zoekt voor de hoogzwangere Maria, hoe Jozef in een droom door God gewaarschuwd wordt en Maria en het kind meeneemt naar Egypte en hoe Jozef als timmerman zorgt draagt voor zijn gezin. Zoals Jozef zorg droeg voor Jezus en Maria, zo rekent de Kerk ook op zijn bescherming. In sommige landen (Spanje) wordt op deze dag zelfs Vaderdag gevierd zoals in andere landen (België) Moederdag valt op een Mariafeest, Maria Tenhemelopneming, 15 augustus.

Daarnaast wordt de heilige Jozef ook vereerd als patroon, beschermer van de zieken en stervenden. Toen Jozef zelf ziek en stervende was, is hij namelijk bijgestaan door Maria en Jezus en is hij zoals we dat kunnen zeggen; een gelukzalige dood gestorven.

Als parochie vieren wij natuurlijk ook dit hoogfeest van de heilige Jozef. Op dinsdagavond 19 maart om 19.00 uur in de Antoniuskerk in de Nijnsel wordt de Mis gevierd. Van harte welkom!