Vastenactie 2024: ‘Even minderen voor een ander.’

Van Aswoensdag (14 februari) tot Eerste Paasdag (31 maart) is het de Veertigdagentijd/Vastentijd, van oudsher een tijd van matigen en bezinnen. Een mooie gelegenheid om uw tijd, aandacht en geld te delen met mensen die uw steun kunnen gebruiken. ‘Minderen’ voor een ander dus. Door bijvoorbeeld een weekje geen vlees te eten, de auto vaker te laten staan of geen sociale media te gebruiken. Doneer uw besparing aan de Vastenactie, waarmee jaarlijks zo’n tachtig kleinschalige ontwikkelingsprojecten worden ondersteund.

Welk project ondersteunen we?
Aanleg van gemeenschappelijke moestuinen met een waterput, pomp en wateropslag in Zimbabwe.

We zien de laatste jaren dat steeds meer mensen direct of indirect te maken hebben met de gevolgen van klimaatveranderingen. De heilige Odaparochie wil via de Vastenactie gemeenschappen in Zimbabwe ondersteunen die niet meer kunnen vertrouwen op de bekende patronen van natte en droge seizoenen. Hun voedselvoorziening staat daardoor sterk onder druk.

Zo ook voor Thandekile Ncube in Zimbabwe. Voor deze jonge weduwe (31 jaar) en haar kinderen Nomatter (11) en Forward (8) was een dagelijkse gevarieerde maaltijd allesbehalve vanzelfsprekend. Net als duizenden andere families in het Matobo-district in Zimbabwe, had het gezin van Thandekile grote moeite alle dagelijkse uitdagingen het hoofd te bieden. Die ontstonden door de coronapandemie, klimaatveranderingen en de ingestorte economie van het land. Oogsten mislukten en er was nauwelijks voldoende te eten.
Het gezin moest vaak gaan slapen zonder eten.
Na het plotselinge overlijden van haar echtgenoot en kostwinner Donovan door Covid-19, had Thandekile een zware tijd: er was geen geld, er was geen eten. De lokale partner van de Vastenactie ‘Caritas’ zorgde echter voor een gemeenschappelijke groentetuin in het dorp van Thandekile, een waterput en training bij het verbouwen van lokale gewassen. Die zijn beter bestand tegen het klimaat en geven dus een betere oogst. Thandekile werd lid van de ‘tuingroep’ en kon dankzij de opbrengsten van de tuin voor haar kinderen zorgen.

Naast het werk in de moestuin, verzamelt Thandekile Mopane-rupsen die ze weer verkoopt voor extra inkomsten. De rupsen zijn een lokale lekkernij. Thandekile: “Wat voor problemen je ook tegenkomt in het leven, het is belangrijk om jezelf bij elkaar te pakken en verder te gaan, houd hoop en werk hard voor je kinderen, ook al is het erg moeilijk. Ik bedank de mensen uit Nederland voor alle hulp, stop er alsjeblieft niet mee.”

Met Thandekile en haar kinderen gaat het nu gelukkig veel beter, maar er zijn nog meer gezinnen zoals zij. Via de Vastenactie willen we als parochie daarom in een aantal dorpen zorg dragen voor de aanleg van gemeenschappelijke moestuinen met een waterput, een pomp en een wateropslag. Daarnaast zal de Vastenactie de gemeenschappen ondersteunen bij het werken met lokale gewassen. Een aantal vrouwen en jongeren leert bovendien naaien om extra inkomsten te kunnen verwerven.

Wat zijn de kosten?
Landbouw training per persoon: € 15,-
Naai-opleiding voor twee personen: € 35,-
Startset om kleding te naaien: € 45,-
Afrastering moestuinen: € 65,-
Waterleidingen en kranen: € 85,-
Naaimachine: € 340,-
Watertank van 5000 liter: € 550,-
Waterpomp op zonnepanelen: € 3500,-

Hoe kunt u helpen?
Op verschillende manier kunt het project van de Vastenactie ondersteunen:

• U kunt uw gift rechtstreeks overmaken op het rekeningnummer:
    NL.21.INGB.000.000.5850 t.n.v. Vastenactie, Den Haag.
  • U kunt ook doneren door naar de website van de Vastenactie te gaan via de QR-code of www.vastenactie.nl

Hartelijk dank voor uw gift!