Column: Kerstmis voorbij.

Door B. van de Mortel, pastoor

De aanloop naar Kerstmis en vooral de feestdagen zelf zijn voor mij de heerlijkste dagen van het jaar. Veel wordt gedaan om alles prachtig te versieren. Veel wordt georganiseerd om mensen te laten proeven van de kerstsfeer, ook al schuift dit steeds meer op naar een neutrale wintersfeer. Het blijft in ieder geval gezellig. Na alle gedane moeite zou je zeggen dat men nog enigszins in hogere sferen wil blijven, maar het Skyradio Christmas station is al na 2e kerstdag ter ziele en sommige mensen breken dan al alle versieringen af. Kerstmis is dus veel meer een afsluitend feest geworden dat wordt voorafgegaan door een tijd waarin er van alles wordt opgebouwd en gevierd.

In de Kerk is en blijft Kerstmis vooral het begin van een hele kerstperiode, een kersttijd die in ieder geval in het aanvoelen van veel mensen nog doorloopt naar het feest van Driekoningen. Dit feest valt in veel landen op 6 januari en wordt in Nederland verplaatst naar de dichtstbijzijnde zondag. De nieuwjaarswisseling en het vallen van de kerstvakantie helpt om in deze dagen dat kerstgevoel nog even vast te houden. De maandag erop of soms de zondag na Driekoningen, afhankelijk van het jaar, wordt het feest van Doop van de Heer gevierd. Jezus die als volwassene voor Johannes de Doper verschijnt en gedoopt wordt in de Jordaan om zich daardoor te openbaren als de Zoon van God. Het is de werkelijke afsluiting van de kerkelijke kersttijd. Dit jaar, al vrij vroeg, gevierd op maandag 8 januari.

Inmiddels is vrijwel alles afgebroken en kijken wij tegen donkere grijze wolken. De huiskamers voelen weer leeg en veel mensen zijn weer op het werk of op school. Carnavalsvierders verheugen zich dat het Carnavalsfeest dit jaar zo dichtbij is en zo brengen zij kleur in deze saaie donkere maand. Tegelijkertijd hebben de christelijke kerstvierders ook na de kersttijd nog een klein toetje tegoed. Op de 40e dag na Kerstmis, 2 februari, vieren we Maria Lichtmis, opdracht van de Heer. Op de 40e dag is namelijk het kindje Jezus volgens Joodse gewoonte naar de tempel van Jeruzalem gebracht en omdat daarmee het Licht van de wereld de tempel binnentreedt worden er sinds vele eeuwen op dit feest kaarsen gezegend en pannenkoeken gegeten. De pannenkoeken mag u zelf thuis maken, maar de kaarsenzegen en het feest vieren wij in de Antoniuskerk in Nijnsel op vrijdagavond 2 februari om 19.00 uur.