‘Zalig’ Kerstmis!

Hoewel de prijs van een postzegel in de loop der jaren is gestegen, wordt er in ons land nog menig kerstkaart verstuurd. Wel is het zo dat sinds de komst van de computer, – en al helemaal sinds de smartphone, –  kerstwensen veel vaker via de mail, whatsapp of social media worden verzonden. Toch blijft het verzenden en ophangen van kerstkaarten een belangrijke kersttraditie voor veel mensen. Pas las ik nog in een artikel dat bijna 80 procent van de jongvolwassenen liever een kerstkaart ontvangt dan een appje.

In de huidige tijd zijn afbeeldingen op kerstkaarten vaak modern en hebben niet rechtstreeks meer van doen met Kerstmis. Ook de teksten zijn anders dan vroeger en spreken over ‘fijne’, ‘prettige’, ‘gezellige’ en soms zelfs ‘spetterende’ en ‘fantastische’ feestdagen. Ikzelf houd het nog altijd bij een traditionele kerstkaart met een religieus kersttafereel en wens de mensen een ‘Zalig Kerstmis.’

Ik ben van mening dat de woorden ‘fijn’, ‘prettig’ of ‘gezellig’ te beperkt zijn om de grootsheid van het Kerstfeest te verwoorden. Het is natuurlijk ‘fijn’ als de kleinkinderen op bezoek komen, maar daar hoeft het geen Kerstmis voor te worden. Dat hoop ik ten minste! Het kan ‘prettig’ zijn om samen bij de warmte van de openhaard te zitten, maar daar hoeft het geen Kerstmis voor te worden. Dat kan ook nog in januari 2024.

Het woord ‘zalig’ is een prachtig woord met een sterke betekenis. Het wordt vertaald met: ‘alleraangenaamst, goddelijk, glorierijk, heilzaam, hemels, in de hoogste mate gelukkig.’

Al deze woorden geven aan dat er iets bijzonders gebeurd met Kerstmis: iets goddelijks, iets glorierijks, iets dat je in hoge mate gelukkig kan maken.

Met Kerstmis vieren wij dat Jezus geboren werd hier op aarde. Enerzijds heel gewoon en menselijk, maar anderzijds is juist dít kind een goddelijk Kind: de Zoon van God, het Licht der Wereld, de Vredevorst, de Redder en Verlosser van deze wereld. In Bethlehem werd een Kind geboren dat ons leven écht zalig en zinvol kan maken wanneer wij er open voor staan.

Voor mij persoonlijk verrijkt het Kerstkind mijn leven en is het ook mijn ‘geweten.’

Ondanks alle ellende in de wereld, zie ik in dit goddelijk Kind in de stal van Bethlehem de pure goedheid die in een mens verborgen ligt, de waarheid en gerechtigheid die dit Kind in zijn latere leven zal uitdragen. Ook zijn boodschap van vergeving en barmhartigheid, van redding en hoop, van liefde en innerlijke vrede geven op een positieve wijze richting aan mijn leven. Door bewust naar het Kind in de kribbe te kijken, ‘weet’ ik weer dat ik deze kerstboodschap mag omarmen, uitdragen en er handen en voeten aan geven. Daarom vier ik elk jaar weer opnieuw Kerstmis, omdat ik weet dat alleen dit goddelijk Kind mijn leven ‘zalig’ kan maken.

Daarom wens ik u en uw dierbaren, namens het pastorale team van de heilige Odaparochie, het parochiebestuur en de Torengroepen een ‘Zalig Kerstmis!’

Kapelaan Harold van Overbeek