Kerst en klank

Muziek tijdens de Eucharistieviering op Tweede Kerstdag 11.00uur.
Door Arnold Ardts

Op papier bestaat muziek niet. Muziek op papier heet dan bladmuziek, maar is dood. Muziek bestaat  alleen, wanneer al dan niet geschreven muziek tot klinken wordt gebracht; zingend, spelend of improviserend. Het hoofd maakt van de tonen muziek ( Frits Mehrtens )

Het hele jaar door staat er wel ergens muziek aan, ingeblikte muziek wel te verstaan, muziek uit radio, TV, mobieltjes: in winkels en supermarkten, in wachtkamers en bedrijven, in ziekenhuizen, cafés en restaurants, op sportscholen en stadions. Wat is eigenlijk de functie van deze muziek? Achtergrond; een soort behang? Worden mensen nu gemanipuleerd? ;  kunnen we niet tegen stilte? Vaak is dit soort muziek gewoon “mis”-plaatst of wordt muziek “mis”-bruikt.

In fel contrast met muziek als achtergrond staat de actieve muziekbeoefening door heel veel kerkkoren en profane koren, die kerstconcerten geven en hiermee het aloude verhaal van de geboorte van een kind bezingen. Een bijzonder kind. Het Christuskind. Muziek om naar te luisteren en je te laten ontroeren. In elk land ter wereld zijn er liederen te vinden met een eigen folklore, ritmen, melodieën, verhalen en symboliek. Zo komt Sint Nicolaas in Nederland aan met de stoomboot, maar evengoed Maria en Jozef komen aan met de boot met een bijzonder lading. ( “Het komt een schip geladen tot aan het hoogste boord” . Oud Ned. Volkslied )

In de kerk heeft muziek een duidelijke functie. Liturgische muziek, vocaal of instrumentaal, is altijd in samenhang met de riten en de lezingen. In de viering op Tweede Kerstdag in de Martinuskerk wordt door een klein vocaal ensemble, bestaande uit 12 musici, muziek uit verschillende landen en in verschillende talen ten gehore gebracht. De hoofdmoot wordt gevormd door de “Mass, The Prince of Peace”, een compositie van de Engelse componist William Lloyd Webber, de vader van Andrew, die veel bekende musicals schreef. ( o.a. Jesus Christ Superstar en Cats )  ”Ave maris stella”; een Zweeds kerstlied op een Franse melodie: Gegroet ster van de zee in deze donkere tijd. “Maria durch ein Dornwald ging” is een lied uit Eichsfeld, een landstreek in Thüringen. Als na zeven jaren  het bos niet gebloeid heeft, “da haben die Dornen Rosen getragen”  als Maria met haar kind door het bos loopt. Het prachtige Nederlandse kerstlied uit de 17-de eeuw  “Nu sijt willekome” in een arrangement van Louis Toebosch. Als slotlied wordt een Australisch Kerstlied gezongen. Kerstmis is in Australië midden in de zomer en schetst daardoor een heel andere voorstelling van Kerstmis. Dit zijn slechts enkele voorbeelden.

Natuurlijk is iedereen welkom bij deze viering: kinderen, jongeren en volwassenen. De viering is ook te volgen op internet via ons YouTube kanaal.