Nieuwe kapelaan in onze parochie

Beste mensen,

“Op dî plekske waor de Dommel dwers dur veld en weije spuult.
Hè’n geslachte nie te telle zich vanouds al thous gevuuld.”

Zo begint het prachtige ‘Lieke vur Rooi’ dat de in Nijnsel geboren troubadour Thieu Sijbers (1924-1998) samen met zijn neef Nico van de Wetering schreef bij gelegenheid van het 750 jaar bestaan van Sint Oedenrode in 1982. In dit lied beschrijft Thieu op fijngevoelige wijze hoe de Dommel zich een weg baant door het mooie ‘Rooise’ landschap met zijn ‘Kannidasse’ en zijn ’hoeke, schon van ligging en natuur’.

De Dommel stroomt niet alleen door ‘Rooi’ maar door geheel de Odaparochie. Zij baant zich een weg tussen Son en Breugel, over Vressel naar Nijnsel, langs Eerschot en door het centrum van Sint Oedenrode, om vervolgens haar loop te vervolgen tussen Olland en Boskant. Voor deze mooie ‘parochie aan de Dommel’ heeft de bisschop van Den Bosch, monseigneur de Korte, mij per 01 september 2023 benoemd tot kapelaan.

In het kort zal ik mij even voorstellen: mijn naam is Harold van Overbeek (1976) en ben afkomstig uit Best. Om het wat specifieker aan te geven: ik ben geboren en getogen bij het kapelleke in de Vleut. Na mijn middelbare schoolopleiding op het Heerbeeckcollege ben ik gaan studeren aan het priesterseminarie ‘Sint Janscentrum’ in Den Bosch. Op 25 mei 2002 ontving ik uit handen van emeritus-bisschop Hurkmans de priesterwijding en heb vervolgens op verschillende plaatsen in ons bisdom gewerkt. De laatste 10 jaar was ik als priester verantwoordelijk voor de bedevaartsplaats van Onze Lieve Vrouw van Ommel (Asten-Someren) en enkele kerkdorpen daaromheen.

Om als kapelaan in de heilige Odaparochie te mogen gaan werken, voelt voor mij als een soort van ‘thuiskomen’. Immers, in deze mooie streek ben ik opgegroeid en ook familie en kennissen wonen her en der verspreid binnen de parochie. Ik zal gaan wonen op de pastorie in Breugel en samen met pastoor Bryan van de Mortel, diaken Peter Buijs en catechist Sannie de Rooij zal ik mede de pastorale zorg gaan dragen voor alle dorpen binnen de Odaparochie. Graag hoop ik u te zijner tijd te mogen ontmoeten!

En met de woorden van Thieu Sijbers, – een klein beetje aangepast, – spreek ik voor ons allen de wens uit:

“Jao ’t blijft vur ons ’n plekske waor ’t goewd te leve is.
Waor ’t heje mi ’t verleje levesecht verwivve is.
Waor d’n umgang mi mekaore van gemoed’lukheid nog gonst
‘k Durf ‘r gèir vur out te komme ik vein ‘de Odaparochie’’t allerschonst!”

Kapelaan Harold van Overbeek