Opdracht van de Heer in de tempel, Maria Lichtmis

Op 2 februari viert de Kerk dat Maria en Jozef met Jezus naar de tempel van Jeruzalem gaan. Naar Joods gebruik moest de moeder na de geboorte van haar zoon op de 40e dag in de tempel verschijnen om een zuiveringsoffer te brengen. Tegelijkertijd moest de eerstgeboren zoon, die in de Joodse traditie aan de Heer toebehoorde, worden vrijgekocht met een offergave. Het feest heeft dan ook de naam “Opdracht van de Heer in de tempel”. Vroeger kenden we het feest als “Maria Lichtmis”. Dit verwijst naar het gebruik om op deze dag de kaarsen te zegenen en een lichtprocessie te houden.

Eeuwenlang was deze feestdag het einde van het zogenaamde kerstseizoen en op veel plaatsen, vooral in het buitenland, wordt de kerststal en de kerstversiering aangehouden tot dit afsluitende feest. Als parochie zullen we dit sfeervolle kaarsjesfeest vieren met een gezongen eucharistieviering op donderdagavond 2 februari om 19:00 uur in de Antoniuskerk te Nijnsel.