Column: Engelengeduld.

Door Bryan van de Mortel, pastoor

September is voor de meeste mensen een drukke maand waarop alles van start gaat, we veel informatie krijgen en veel dingen weer in gang moeten zetten. Sommige mensen snakken misschien alweer naar de rust en ontspanning van vakantie in een periode die stressvol kan zijn. Met rust, ja met een engelengeduld de dingen maar proberen aan te pakken kan wellicht helpen. De engelen zelf kunnen ons misschien ook bevragen over de werkelijke richting van ons leven; je geleefd laten worden of met innerlijke rust je leven te beleven.

Eind september en begin oktober zijn er twee kerkelijke feesten die ons doen herinneren aan het bestaan van en de werkelijkheid van engelen. Het zijn niet die dikke baby’s met harpjes die ons in Barokke kerken om de oren vliegen. Het zijn geestelijke wezens, geesten, die leven in een voor ons onzichtbare wereld, die vanuit God naar ons gestuurd zijn om ons te helpen en beschermen tijdens de pelgrimstocht van ons leven. Niet ieder mens heeft een zesde zintuig, maar we mogen ons wel bewust zijn dat er een wereld bestaat die onze zichtbare, waarneembare werkelijkheid overstijgt.
29 Sseptember wordt het feest gevierd van de drie aartsengelen: Michaël, Gabriël en Rafaël. Aartsengelen zijn machtige geestelijke wezens die vanuit God belangrijke taken of boodschappen ontvangen. Deze drie aartsengelen komen we dan ook in de Bijbelse gebeurtenissen tegen waarbij hun naam al betekenis heeft. Michaël betekent “Wie is als God” en verwijst naar zijn taak om Kerk en mensheid te beschermen tegen de kwade machten die in hun opstand zichzelf willen verheffen tot God. Gabriël betekent “Kracht van God” en verwijst naar zijn taak binnen de Bijbelse heilsgeschiedenis. Hij brengt onder meer Maria de Blijde Boodschap dat zij een Zoon zal ontvangen doordat zij overschaduwd wordt door de kracht van de Allerhoogste. Rafaël betekent “God geneest” en verwijst vooral naar het Bijbelverhaal Tobit waarin Hij Gods genezende en bevrijdende kracht laat zien.

Naast deze drie belangrijke aartsengelen vieren wij op 2 oktober het feest van de zogenaamde engelbewaarders oftewel de beschermengelen. De geestelijke wezen die ons door God geschonken zijn om ons leven persoonlijk te begeleiden en te beschermen. Het lijkt misschien bijna een magisch geloof, maar deze feestdagen willen ons wel een werkelijkheid meegeven van een geestenwereld waarmee wij toch verbonden zijn. Een geestenwereld waarin ten goede en ten kwade ook ons dagelijkse leven en de gebeurtenissen van de wereldgeschiedenis door beïnvloedt kunnen worden. Het mag ons eigenlijk ervan doordringen dat wij eigenlijk nooit alleen zijn en er ook nooit alleen voor staan en ons ook aanmoedigen om niet alleen te leven in de drukte en de stress van de zichtbare wereld om ons heen, maar een engelengeduld te betrachten; te leven in verbondenheid met de engelen.