De Bijbel, veel te moeilijk!

In het najaar zijn we in onze parochie gestart met themabijeenkomsten en Bijbelavonden. Zelf begeleid ik met twee anderen de Bijbelavonden, maar de respons is tot nog toe minimaal. Als ik er daarom in een gesprek wel eens een balletje over opgooi, krijg ik nogal eens als reactie: die Bijbel, dat is mij allemaal veel te ingewikkeld. Heel begrijpelijk, want de Bijbel is ook niet gemakkelijk. Maar daarom hebben we nou juist die Bijbelavonden. Niet om er moeilijk over te doen, maar om er een beetje zicht op te krijgen. De Bijbel is immers het belangrijkste boek van de kerk.

Op zo’n avond komen altijd de drie lezingen van de daaropvolgende zondag ter sprake. Eerst wordt verteld de achtergrond van die teksten: wanneer werd dit geschreven; voor wie; wie is hier aan het woord en hoe past dit kleine stukje in het grote geheel van het verhaal. Vrijwel elke tekst roept ook vragen op en samen proberen we daar een antwoord op te vinden. Ook staan we nog even stil bij de vraag wat wij in onze tijd met dit verhaal kunnen.

Wordt de Bijbel hier gemakkelijker door? Misschien in de zin, dat je gaat begrijpen wat je leest. Wat de Bijbel van ons vraagt, wordt nooit echt simpel. Dat blijft iets waar we de rest van ons leven nog mee vooruit kunnen.

Dit doet me denken aan een klein verhaaltje over twee gelovigen. De ene zegt: “Ik lees elke avond voor ik ga slapen even in de Bijbel; dan slaap ik rustig”. Waarop de ander zegt: “Als ik ’s avonds in de Bijbel lees, lig ik de hele nacht wakker”.

Als u het aandurft: de volgende Bijbelavond is op woensdag 22 januari om 19.30 uur in het parochiecentrum Sint Petrus’ Banden in Son en Breugel. We gaan niet moeilijk doen!

diaken Wilchard Cooijmans