Minder werken

In de krant las ik een titel die mij aan het denken zette: ‘Meer mensen willen minder werken’. Het CBS had dit onderzocht. In een artikel legde een vrouw uit dat het werk haar teveel werd. Ze werd blijer van de sport die zij beoefende en het eigen bedrijfje dat ze begonnen was. Een paar dagen later werd in dezelfde krant een boek gepresenteerd met 30 tips hoe je meer plezier in je werk kunt krijgen, ongeacht het werk dat je doet. Zoiets, dacht ik, is ook aan de hand met het geloof. De vakantie nadert, en zoals elk jaar zijn er veel afzeggingen voor activiteiten. Het is te druk, andere afspraken gaan vóór. De Kerk is een last, iets extra’s dat je op moet brengen. Omdat je het uiteindelijk goed vindt dat het er is, en je begrijpt dat je je schouders eronder moet zetten, zet je je in. Maar minder kan ook wel even.

De Kerk is eigenlijk als het boek met de tips. Tips om je héle leven mooier te maken, ongeacht wat je doet. Tips om Jezus te leren kennen, en Hem de gelegenheid te geven je leven te kleuren, zodat álles wat je doet mooier, rustiger en lichter wordt. Tips om verlost te worden van de lelijke gedachten die je klein houden. De kerk is geen intellectueel en hiërarchisch systeem met dogma’s en regels. Zij faciliteert een ontmoeting, een liefdesverhaal. Een liefdesverhaal met jou erin en álle kansen op een happy end. Bovendien is het óók nog eens een verhaal dat we kunnen delen met anderen. Dat liefdesverhaal is wat gemist wordt. En juist dat maakt het leven zwaar.

Hier dan 3 tips voor dat 24/7 liefdesverhaal. Lees een boek dat je invoert in dat wonder. ‘Geduld met God’ van Halik, ‘Op golven van liefde en vertrouwen’ van Philippe of ‘Waarom de Kerk’ van Giussani. Of download een app die je helpt. ‘Bidden Onderweg’ of ‘Gewijde ruimte’. Of kom gewoon naar een viering in de kerk, juist als je duizend redenen hebt om niet te komen. En kijk nauwkeurig naar wat het je brengt. Minder of meer?

Manon van den Broek