Blasiuszegen

De eerste kerk waar ik een aanstelling kreeg, was in het West-Brabantse Woensdrecht. Deze kerk was vanouds een bedevaartsplaats van Blasius. En misschien wel juist omdat op veel plaatsen de Blasiuszegen in onbruik was geraakt, kwamen in Woensdrecht nog jaarlijks mensen speciaal voor deze zegen naar de kerk op de feestdag van deze heilige. Oudere mensen vertelden vaak dat het vroeger een echt feest was in het dorp, met een grote jaarmarkt, waar mensen van heide en verre naar toe kwamen. In de jaren ’90 was dat al lang niet meer het geval, maar toch heeft Blasius nog steeds wel een speciaal plekje in mijn hart.

De heilige Blasius was een bisschop die leefde in de derde eeuw van onze jaartelling. Tijdens de christenvervolgingen werd hij opgepakt en door de stad gevoerd om ter dood te worden gebracht. Zijn legende vertelt ons dat er een vrouw in paniek op hem toekwam. Ze had haar zoontje in de arm, die dreigde te stikken doordat hij een visgraat in de keel had. Blasius nam de tijd om een gebed over hem uit te spreken en de jongen genas terstond. Zo werd Blasius de patroon die beschermt tegen keelziekten. Op zijn feestdag, 3 februari, kan de Blasiuszegen worden gegeven. De priester of diaken houdt twee gewijde kaarsen gekruist tegen de keel en spreekt daarbij een zegengebed uit. Nu gebeurt dat weer op diverse plaatsen. In onze parochie wordt de Blasiuszegen gegeven bij de dagmis op 3 februari om 9.00 uur in de Antoniuskerk in Nijnsel, maar ook aansluitend aan de vieringen van het daaropvolgende weekend: 4 en 5 februari. Ook u bent welkom!