Ook in de kerk: kachel lager!

Met de schaarste aan gas en energieprijzen die de pan uitrijzen gaat de kachel op veel plaatsen een graadje of twee lager. Het bisdom heeft aan de parochies al laten weten, dat het daarmee voor de kerken niet te redden is. Met een energierekening die 3 of 4 keer zo hoog zal uitvallen, zullen veel parochies in de financiële problemen komen. Daarom is het advies van het bisdom om de komende winter de kachel zo min mogelijk te laten branden. Aan koren is het advies gegeven, om niet meer in de kerk te repeteren, maar een zaaltje op te zoeken.

Op een informatieavond van het bisdom werd echter wel een kanttekening gemaakt: helemaal niet stoken is niet goed voor de kerkgebouwen, omdat het dan te vochtig wordt, met alle gevolgen van dien. Een constante temperatuur van ongeveer 12°is aan te bevelen.

Het kerkbestuur heeft besloten dit voorstel over te nemen.

Dat zal dus betekenen, dat onze kerken in de wintermaanden een stuk kouder zullen zijn, dan u gewend was. Een jas, een trui, een sjaal en misschien zelfs een plaid zijn aan te bevelen. Hopelijk zal het u er niet van weerhouden om naar de kerk te komen.