Column: Een fris begin; iedere dag opnieuw.

Door Bryan van de Mortel, pastoor

De zomermaanden zijn alweer bijna voorbij. De rust van heerlijke vakanties zijn bijna ten einde. Na een aantal weken vrij hebben de meeste mensen wel zin om weer eens aan de slag te gaan. Kinderen verheugen zich op het nieuwe schooljaar en volwassenen beginnen hopelijk weer fris en fruitig aan een nieuw werkjaar. Wat gaat dit jaar brengen?
Als we het nieuws een beetje hebben bijgehouden weten we dat het helemaal geen pais en vree is. Het woord crisis valt overal. Stikstofcrisis, economische crisis, migrantencrisis, coronacrisis. We hebben genoeg dingen om ons druk over te maken naast ook onze eigen problemen; onze eigen momenten van crisis in onze eigen omgeving die wij kunnen meemaken. Ook de Kerk lijkt in crisis. Zozeer dat haar voortbestaan in onze streken ten zeerste wordt bedreigd. Een Kerk zonder gelovigen is leeg en niet levensvatbaar. Als we niet oppassen kunnen deze duistere gedachten al het licht en hoop uit ons hart wegnemen.

De confrontatie juist met crisis mag ons allemaal de vraag doen stellen naar de essentie en relevantie van het geloof hoe vreemd dat ook mag klinken. Wat kan het geloof immers betekenen voor ons mensen die te dealen hebben met al deze vormen van crisis? De diepere vraag die we ons eigenlijk mogen stellen is niets anders dan de godsvraag. Geloven in een persoonlijke God, die ons nabij wil zijn en met wie ik als mens een relatie kan hebben is niet meteen een oplossing voor de crisis die ik kan doormaken; het kan het leed van de crisis niet direct wegnemen, maar tegelijkertijd kan het geloof wel een kracht, een troost en bemoediging zijn die ons als mens door een crisis heen kan helpen.

Geloof geeft namelijk inspiratie en kracht om de innerlijke rust te bewaren, oplossingen te vinden die weloverwogen zijn en de moed om problemen proberen op te lossen en ter hand te nemen. Ik mag mij als mens gedragen weten door Iemand die naast mij staat en mij ten diepste bemind. Waar vakantie, ontspanning en rust kunnen zorgen voor het herstel van de balans om met frisse moed het nieuwe werkjaar te beginnen kan het geloof, een kennismaking of verdieping, ook een nieuw begin en bron worden die iedere dag opnieuw ons geestelijk fris maakt om de zorgen van de dag te kunnen dragen. Zoals ook de Mensenzoon alles voor ons gedragen heeft.