Nationale dodenherdenking: Vrijheid in verbondenheid

Tijdens de Nationale Herdenking herdenken we elk jaar op 4 mei de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en oorlogssituaties en vredesmissies nadien. Dit jaar zullen onze gedachten zeker ook uitgaan naar de alle mensen die te lijden hebben door de oorlog in Oekraïne. En we beseffen meer dan voorheen hoe ongelofelijk waardevol vrijheid is.

Zoals veel andere parochies en gemeenten doen we als Odaparochie en protestantse gemeente in onze woonplaats mee aan een bijeenkomst in het kader van deze herdenking. Onze parochie ligt in twee burgerlijke gemeenten: Meierijstad en Son en Breugel. De dodenherdenking is daarom ook op twee plaatsen.

In Sint-Oedenrode sluiten we ons als kerken aan bij de herdenkingsbijeenkomst van de gemeente. Vanaf het Bestuurscentrum start om 19.00 uur een stille tocht naar het monument aan de Corridor nabij de Hambrug. Daar wordt onder andere een gedicht voorgedragen, worden namen voorgelezen en vindt de kranslegging plaats.

In Son en Breugel is er een oecumenische viering in de protestantse kerk aan de Zandstraat. Deze viering begint om 19.30 uur. Na afloop gaan we gezamenlijk naar het monument bij de vijver aan de Europalaan.

U bent van harte uitgenodigd om u aan te sluiten bij een van deze herdenkingsbijeenkomsten.