Calvarieberg project scholen

Het is al jarenlang een mooie traditie dat de groepen 6 van de scholen die zijn aangesloten bij SKOSO in de weken voor Pasen een Calvariebergproject  behandelen. Als afsluiting daarvan komen de scholen die dat willen dan met de klas naar de Martinuskerk. Daar vertellen we aan de hand van de kruiswegstaties het verhaal van het lijden, de dood en de verrijzenis van Jezus. Daarbij stellen we ook wat vragen, om het verhaal dichter bij het eigen leven van de kinderen te brengen. Bij de tweede statie, waarop te zien is dat Jezus het kruis op zijn schouders krijgt, staat bijvoorbeeld de vraag: “Elke mens draagt een groter of kleiner kruis, heeft verdriet of moeite met iets. Wat is het kruis dat jij draagt? En bij de staties waarop staat afgebeeld dat Simon van Cyrene Jezus helpt om zijn kruis te dragen en Veronica Zijn gezicht afdroogt, hoort de vraag: “Wie helpt jou als je het moeilijk hebt? En… wie help jijzelf?

Na de tocht langs de kruisweg worden er allerlei voorwerpen verdeeld onder de kinderen, die iets te maken hebben met het lijdensverhaal: een kruis natuurlijk, maar ook een lans, spijkers en een hamer, dobbelstenen, een spons met azijn, een kruikje olie, witte doeken enz. Daarmee gaan we naar de Calvarieberg, midden op het kerkhof. De kinderen leggen de voorwerpen dan bij de beelden die met die spullen te maken hebben. Op deze manier maken de kinderen kennis met het verhaal van Jezus’ lijden, sterven en verrijzen.

Basisschool De Sterjasmijn uit Nijnsel brengt in de Goede Week met alle klassen naar de Antoniuskerk. Ook zij krijgen, elk op hun eigen niveau, het verhaal van Jezus te horen. Een mooie voorbereiding op Pasen!