Programma Oda-week

Oda On Tour

Het beeld en de relieken van Oda gaan naar de verschillende kerken van onze Odaparochie. Daar zullen ze plechtig worden binnengedragen. De viering staat in het teken van Oda, er wordt een Odakaart uitgedeeld en noveenkaarsen met een afbeelding van Oda worden verkocht.

Zaterdag 20 november 19.00 uur Antoniuskerk Nijnsel

Zondag 21 november 11.00 uur Martinuskerk Sint-Oedenrode
bij deze viering wordt tevens een nieuw schilderij voor de Martinuskerk onthuld, van de hand van de Rooise kunstenaar Adri Frigge

Zondag 28 november 9.30 uur Genovevakerk Son en Breugel
met medewerking van het Catharinagilde

Oda-lezing door Richard de Visser

Dinsdag 23 november 20.00 uur Martinuskerk Sint-Oedenrode
De heilige Oda is de naamgeefster van ons dorp en, samen met Sint-Martinus, ook patroon van onze parochiekerk. In de 12de eeuw stelde kanunnik Godfried van Rode, aan de hand van wat hem over deze Rooise heilige werd verteld, een levensbeschrijving samen: de Vita Sanctae Odae.
Op basis van deze Vita is een PowerPoint-presentatie samengesteld. Hierin zijn, naast de tekst van Godfried van Rode, ook gegevens uit andere bronnen verwerkt. De duur van de presentatie is ongeveer anderhalf uur.

Oda-speurtocht Martinuskerk en Odakapel

Diverse Skoso-scholen komen met hun groepen 3 en 4 in deze week naar de Martinuskerk voor een ontmoeting met Oda. Via een fotospeurtocht gaan ze op zoek naar afbeeldingen van Oda in de kerk. Daarna brengen ze een bezoekje aan de Odakapel, op de plaats waar de hut van Oda heeft gestaan.

Oda-tentoonstelling Martinuskerk Sint-Oedenrode

Woensdag 24 en zaterdag 27 november 14.00 tot 16.30 uur

Workshop Adventskrans

Zaterdag 27 november Parochiecentrum De Goede Herder, Mgr. Bekkersplein 1, Sint-Oedenrode

De feestdag van Oda valt op de vooravond van de eerste zondag van de Advent. Voor de mensen die zelf een adventskrans willen maken, wordt op zaterdagmiddag van 14.00 tot 16.00 uur een workshop ‘Adventskrans maken’ gehouden in het parochiecentrum van de voormalige Goede Herderkerk.

Opgeven is gewenst:

Pontificale Vespers en Lichtprocessie

Zaterdag 27 november 17.00 uur Martinuskerk en Odakapel Sint-Oedenrode

Het hoogtepunt van de week zijn de pontificale Vespers op de feestdag van onze patrones.
Onze bisschop, Mgr. Gerard de Korte zal hierin voorgaan.
Een projectkoor o.l.v. Otto Verheijen verzorgt de zang.
Ook het Sint Joris gilde zal haar medewerking verlenen.
Direct aansluitend aan de vespers is er een lichtprocessie naar de Odakapel op het Martinuskerkhof.
Daar zal de viering worden besloten met een levensschets van Oda en de zegen van de bisschop.