Ter Inspiratie: Een bezinning op de H. Willibrordus

Aanstaande zaterdag 6 november om 17:00 uur bent u weer uitgenodigd om deel te nemen aan een inspiratiemiddag voor de hele parochie. De bijeenkomst duurt ongeveer een uurtje. Het eerste half uur kunt u luisteren naar een interessante lezing waarna aansluitend de vespers van de zondag gezongen zullen worden onder begeleiding van het orgel. Deze middag zal gehouden worden in de H. Martinuskerk te Sint-Oedenrode.

Het thema van deze middag zal zich afspelen rondom de H. Willibrordus, apostel van de Nederlanden. De Nederlandse kerkprovincie viert immers op 6 november alle geloofsverkondigers van Nederland. Mensen die ons het geloof eeuwen geleden hebben gebracht. Op 7 november viert de Kerk aansluitend het hoogfeest van de heilige Willibrordus die als voornaamste geloofsverkondiger van onze streken wordt vereerd.

De H. Willibrordus leefde eind 7e eeuw tot en met begin 8e eeuw. Afkomstig uit Engeland is hij als monnik met een gezelschap naar onze Nederlandse streken getrokken om er het evangelie te verkondigen. Tijdens de lezing zullen we kijken naar belangrijke momenten uit zijn leven. We kijken naar zijn afkomst en jeugd, zijn keuze voor de Ierse kloosterspiritualiteit, zijn missiereis naar de lage landen, zijn bijdrage aan de verspreiding van het geloof en naar hedendaagse plaatsen die ons nog doen herinneren aan zijn aanwezigheid. De aansluitende vespers zullen dan ook de vespers ter ere van de H. Willibrordus zijn. Aan de vooravond vieren wij immers als Kerk al het begin van een hoogfeest. Dat zien wij ook terug in onze volkse devoties; All Hallows’ Eve, Halloween, is de vooravond van het hoogfeest van Allerheiligen en Pakjesavond is de vooravond van het feest van de H. Nicolaas.