Stoptober of Rozenkransmaand?

Door kapelaan B. van de Mortel

Voor de mensen die roken en in het bijzonder voor de mensen die willen stoppen met roken is er nu een bijzondere maand aangebroken. Oktober staat tegenwoordig voor die categorie mensen ook wel bekend als stoptober; de manier om eindelijk een streep te zetten onder het jarenlange roken. Een speciale maand; een speciale week of een speciale dag om een bepaalde boodschap te benadrukken. We kennen hetzelfde principe al eeuwenlang in onze Kerk. Als wij denken aan de maand oktober dan zal menigeen toch wel moeten denken aan oktober een Mariamaand; oktober de rozenkransmaand. Het is niet alsof er buiten oktober geen enkele Mariadevotie is of dat we alleen in oktober een rozenhoedje bidden. Nee, oktober is bij uitstek de maand om deze devotie weer eens onder de aandacht te brengen en om misschien weer eens het goede voornemen te maken dit gebedssnoer ter hand te nemen.

Sommige mensen zullen misschien denken; de rozenkrans is toch gigantisch ouderwets; anderen hebben misschien jeugdtrauma’s van zere knieën, harde kokosmatten en Weesgegroeten die als een mitrailleur op het Mariabeeld werden afgevuurd, maar laten we eerlijk zijn de rozenkrans is veel meer dan dat; de rozenkrans is niet tijdgebonden en een relict uit het verleden. De rozenkrans als gebed blijft actueel en in haar simpele eenvoud een van de meest krachtige zinvolste gebeden die er bestaan. De rozenkrans is ook veel meer dan het snel afratelen van wat bekende gebedjes die we als kind hebben geleerd. Het dient eigenlijk een heel meditatief gebed te zijn. Het is een herhalend gebed dat als je het met aandacht en rust bidt kan brengen tot de overweging van bepaalde geheimen uit het leven van Jezus samen met Maria. Zoals de rokers in stoptober hulp mogen ontvangen bij hun nieuwe voornemen; zo mogen wij in een herontdekking van dit eeuwenoude gebed als kinderen spreken tot onze Moeder. Welkom iedere dinsdagavond voor het Rozenkransgebed om 18:15 uur in de Martinuskerk.

Zegening Rozenkransen
Zondag 3 oktober worden de rozenkransen gezegend in de viering van 11.00 uur in de Martinuskerk in Sint-Oedenrode.