Op ontdekkingstocht naar Maria

Wie kent Maria niet? We kennen haar van de kapelletjes, de kaarsjes, de kerststal, het Ave Maria. Maar wie was zij eigenlijk? En wat betekent zij nu voor ons? Deze vragen staan centraal in de dagbedevaart voor gezinnen ‘Er was eens’ op zaterdag 3 juli in Den Bosch.
Waarom een bedevaart? Samen op bedevaart zijn, laat contacten tot bloei komen en creëert verbinding, zeker na de lange periode van afstand die achter ons ligt. Daarnaast maken gezinnen op een speelse manier kennis met de persoon van Maria en met het fenomeen bedevaart.

Programma

• De dag opent om 9.30u met een ‘vers geschreven’ Mariaverhaal voor alle deelnemers.
  • Als pelgrim wordt jullie gezin op weg gestuurd met een pelgrimszegen.
  • Een wandelkaart brengt jullie langs mooie – en vaak onbekende plekjes – in de stad. Jullie ontmoeten Maria die knopen in onze ziel ontwart. Jullie praten met een engel. Maria geeft goede raad, zet de voeten aan de grond en droogt tranen. Het hele gezin geeft haar een gezicht in een grote stoepkrijt tekening en hoort over de mirakelen die zij al eeuwen in Den Bosch verricht.
  • Tegen lunchtijd komen gezinnen bij elkaar voor een van de 6 workshops. Jullie kiezen er twee die jullie aanspreken. Aan een daarvan neemt het hele gezin deel. Jullie vinden ze hier.
  • We lunchen (daar wordt voor gezorgd).
  • Om 14.00 u sluiten we samen af in de Sint-Janskathedraal.
  • Met een lekker hapje voor onderweg gaan jullie om 15.15u weer naar huis.

De kosten voor de dag bedragen € 5,00 per persoon.

Voor wie?
Voor gezinnen met kinderen in de basisschoolleeftijd. Papa’s, mamma’s, opa’s en oma’s, broers, zusjes en vriendjes zijn allemaal van harte welkom. We hopen op gezinnen in parochieverband, begeleid door een teamlid. Gezinnen kunnen echter ook ‘los’ inschrijven.

Covid-19
De bedevaart wordt georganiseerd conform de dan geldende corona-maatregelen. Op de dag zelf vragen we de gezinnen om een gezondheidscheck in te vullen. Alle activiteiten spelen zich zoveel mogelijk buiten af. Ook bij slechter weer zullen de activiteiten doorgaan: en mogelijk buitje hoort bij een bedevaart. In ieder geval kan iedereen kan droog en veilig lunchen.
Om ieders veiligheid te kunnen garanderen is een maximumaantal deelnemers vastgesteld:
300 personen, ongeveer 75 gezinnen.

Met de bus
Parochies die veel moeten reizen, kunnen gebruik maken van georganiseerd busvervoer. Dit is bij de prijs inbegrepen.

Aanmelden gebeurt bij het Huis voor de Pelgrim, via deze link
Uiterste inschrijfdatum is 12 mei. Willen jullie ook aan de parochie laten weten dat jullie gaan.

Organisatievan de bedevaart
De organisatie is in handen van een werkgroep, bestaande uit Ingrid van Meer en Manon van den Broek van familiepastoraat van het bisdom, Hennie van Hattum van de Franciscusparochie in Veghel, Chantal Piters van het Huis voor de Pelgrim en William Bekker vanuit de Broederschap OLV van den Bosch.

Informatie

De meest recente informatie vindt u steeds op de website van het bisdom van ’s-Hertogenbosch.

Met een hartelijke groet,
namens de werkgroep gezinsbedevaart ‘Er was eens…’,
Ingrid van Meer en Manon van den Broek