Aswoensdag 17 februari

Het sobere symbool van de as dat de liturgie van Aswoensdag kenmerkt, staat voor boetvaardigheid. Het behoort tot het oude ritueel van de boetedoening. Het ontvangen van de as op deze dag heeft de betekenis dat we onze eigen broosheid en sterfelijkheid erkennen, en het maakt ons ontvankelijk voor de bekering en voor de vernieuwing van Pasen.

Hoe kunnen we tijdens de coronapandemie veilig Aswoensdag vieren? Als antwoord op die vraag heeft de Nationale Raad voor Liturgie alle parochies geadviseerd om de as over het hoofd van de gelovigen te strooien in plaats van een askruisje op het voorhoofd te maken.

As over het hoofd strooien, is niet nieuw. Het is zelfs de oorspronkelijke vorm, die we ook in de Bijbel al tegenkomen. Van oudsher kent de Kerk twee manieren om de as op te leggen: het strooien van as boven het hoofd of het tekenen met as in de vorm van een kruisje op het voorhoofd. Later werd vrijwel overal gekozen voor het askruisje op het voorhoofd. Door tijdens deze pandemie terug te keren naar de oude vorm kan Aswoensdag gevierd worden, zonder dat er fysiek contact hoeft plaats te vinden. Als u wilt deelnemen aan de Aswoensdagviering wordt u verzocht een mondkapje te dragen.

In onze Odaparochie zijn er Aswoensdagvieringen om 19.00 uur in de Martinuskerk in Sint-Oedenrode en om 19.00 uur in de Genovevakerk in Son en Breugel.