Pasen in tijd van corona

Beste parochianen,

Het is heel vreemd om lege kerken te zien, al onze activiteiten verplaatst te zien en mensen nauwelijks fysiek te kunnen ontmoeten en spreken. Vanaf het moment dat ik hoorde dat alle vieringen tot 1 juni, inclusief het grootste christelijke feest van Pasen, niet publiekelijk gevierd kunnen worden, ervoer ik een diepe leegte in mij. Dit gevoel is misschien het beste te vergelijken met een gezin dat bij elkaar wil zijn, maar elkaar niet mag zien.

Het is een hele vreemde vastentijd geworden. Het lijkt erop dat ons een tijd gegund is om elkaar, Gods liefde, en de schepping te herontdekken. Door kleine vriendelijke gebaren, een telefoontje, een kaartje en appje mogen wij een diepere liefde voor elkaar ervaren. Door eens stil te zitten in de tuin en de wonderen van de natuur te aanschouwen, mogen wij ons verwonderen over de schoonheid die ons omringt.

Het contrast tussen rust en schoonheid enerzijds en pijn en verdriet anderzijds is evenwel heel groot. Velen van ons hebben dierbaren verloren aan dit ellendige virus en anderen lijden onder de gevolgen ervan. Wij kennen allemaal mensen om ons heen zitten die een dierbare naar het ziekenhuis hebben gebracht en in spanning leven. Mijn hart breekt als een familie vertelt dat zij hun dierbare niet meer hebben kunnen aanraken en troosten. Mijn hart breekt als een familie niet naar een uitvaart kan komen omdat zijzelf ook allemaal ziek zijn. Mijn hart breekt als je mensen nabij wilt zijn, maar niet kunt.

Juist nu mogen wij het beste van onszelf laten zien. Juist nu mogen wij troost bieden en een luisterend oor. Juist nu mogen wij hoop bieden en nabijheid. Troost door te zeggen dat je thuis of in de kerk een kaarsje opsteekt en met hen meeleeft. Hoop omdat je moed geeft en woorden van liefde spreekt. Er zijn zoveel mensen die juist nu gebed nodig hebben en zoveel mensen die juist nu voor jou bidden. Pak je telefoon, pak je pen, pak je ipad. Jij wordt geroepen om de ander nabij te zijn en iets van Gods liefde te laten zien.

Hoe kunnen wij Pasen beleven in Corona-tijd? Door de liefde te laten overwinnen! Op goede vrijdag gaat Jezus door pijn en ellende, veroordeling en lijden. Daar laat Hij zich aan het kruis nagelen om ons het leven te geven. Aan de pijn komt een einde. Het lijden wordt overwonnen door de liefde. Dat mogen wij ook beleven in deze moeilijke tijd. Wij mogen door onze woorden en daden, doen en laten, de liefde laten overwinnen. Steun degenen die ziek zijn, bemoedig de rouwenden, wees de eenzamen nabij. De liefde overwint altijd! Dat is Pasen! Die hoop verkondigen wij, juist in moeilijke tijden!

Wandel eens digitaal binnen in het digitale platform van de Odaparochie: kom kijken naar de live steam video’s van onze vieringen op zondag en gebedstijden door de week of steek een digitaal kaarsje op. Van harte welkom! Hou elkaar vast! Heel veel sterkte toegewenst en alvast een liefdevol Pasen toegewenst.

Vriendelijke groet aan ieder van u, In corde Jesu, Pastoor Robert